Aankomst in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stan Grosfeld - WaarBenJij.nu Aankomst in Suriname - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stan Grosfeld - WaarBenJij.nu

Aankomst in Suriname

Door: Stan Grosfeld

Blijf op de hoogte en volg Stan

29 Mei 2016 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Het eerste bericht van mij uit Suriname! Via deze site / blog zal ik jullie om de paar dagen een (kort) verslagje sturen om te vertellen wat ik allemaal heb meegemaakt en hoe het met me gaat. Dus bij dezen!

~ 29/05/2016 ~

Terwijl Hinke, Paul en ik de welbekende route over de A2 richting Schiphol aan het afleggen waren begon het toch wel een beetje te borrelen bij mij. Ik ging nu eindelijk echt op reis naar Suriname!
Eenmaal aangekomen op Schiphol verliep alles (bijna) vlekkeloos. Afgezien van het aanschaffen van een extra tas bij de Hema voor wat extra ruimte voor mijn bagage kon ik met een gerust hart afscheid nemen van Hinke & Paul. Nog even een foto plaatsen op Facebook zodat de hele wereld weet dat ik op reis ben en ik kon door de poortjes stappen van de douane. Dit was makkelijker gezegd dan gedaan, want de rij voor de douane controle leek wel op de rij van de kassa's bij de Plus met Kerstmis! Gelukkig zag ik een bordje staan met "European Passports Only" staan. Snel ben ik naar die rij wachtenden gestapt en ik was er binnen 'no-time' doorheen. Verder nog even 'boarden' en ik zat in het vliegtuig.
Ik vloog met de SLM (Surinaamse Luchtvaart Maatschappij), dus dat betekende ook meteen een gezellige crew in het vliegtuig! Het vliegtuig was nagenoeg leeg, ik denk dat maar 30% van de stoeltjes bezet was. Hierdoor beschikte ik over een rij van 4 lege stoelen, 1 voor mijzelf en 3 voor wat bagage die ik daar nog kwijt kon. Om 15.30 uur begonnen de motoren van de 343 te loeien en even later zaten we in de lucht. Onderweg heb ik 2 heerlijke roti maaltijden voorgeschoteld gekregen en ook de nodige drankjes. Tegelijkertijd werden er ook constant films gedraaid, van de nieuwe Star Wars film tot Buggs Bunny & Daffy Duck aan toe, kortom, ik had niks te klagen!
Om ongeveer 20.00 uur (Surinaamse tijd) landden we op het vliegveld. Toen ik het vliegtuig uitstapte ademde ik meteen de warme, vochtige lucht binnen, echt heerlijk vergeleken met de koude CO2 lucht van Schiphol.
Na (wederom) een lange douane rij was ik officieel Suriname binnen gekomen! Er stond een taxi voor me klaar die me naar mijn verblijfadres zou brengen. Zoals u waarschijnlijk weet zijn buitenlandse chauffeurs een andere rijstijl gewend dan in het keurige Nederland. Ik denk dat mijn taxichauffeur 38 auto's voorbij is geschoten over een tweebaansweg waar ook nog eens drempels en gaten in de weg zitten..
Afijn, na een rit van ongeveer 55 km, waar we 1 uur en 40 minuten over deden, was ik dan eindelijk bij mijn hotel / studentenhuis van Unu Pikin beland. Een prima huis met een heerlijk bed en een best grote kamer. Dit alles inclusief waakhonden en tralies voor de ramen, oftewel geen vreemde die binnen komt!
Ik verblijf hier samen met Maureen (rond de 50) en Marcia (rond de 28). 2 gezellige dames met wie ik het (nu al) best goed kan vinden. Nu nog even kijken of ze ook een beetje kunnen koken en dan ben ik helemaal tevreden :).
Morgen (30 mei) is mijn 1e werkdag bij Unu Pikin, ben benieuwd !!

Tot snel! Stan

  • 30 Mei 2016 - 08:37

    Lisette Van Oosterhout:

    Lieve Stan,
    Wat leuk dat je ons op de hoogte houdt! Ik ben heel benieuwd hoe het je gaat bevallen in Suriname. Super tof dat je vrijwilligerswerk gaat doen daar. Heel veel plezier!!
    liefs Lisette

  • 30 Mei 2016 - 09:52

    Sibylla:

    Lieve Stan,
    Wat fijn om zo snel al iets te kunnen lezen. En wat schrijf je goed en leuk!
    Laat maar komen die verslagen :-)

    Succes!
    Arnoud, Mees, Suze en Sibylla

  • 30 Mei 2016 - 15:06

    Pake En Beppe:

    Lieve Stan,

    Wij zijn blij dat je heelhuids bent aangekomen. Prachtig dat je verslagjes schrijft. Wij kijken al uit naar het volgende.
    Het ga je goed!
    Beppe en Pake

  • 31 Mei 2016 - 00:17

    Twan Lenders:

    Hey Stan, klinkt meteen al als een mooi begin van je reis. Roti (heeeeerlijk) zal je nog wel vaak eten, met een peper 'madame jeanette' erbij natuurlijk. En niet te vergeten een fles Parbo bier (haha). Maak er iets heel moois van en veel succes met de start van je werk bij het project. Adyosi

  • 31 Mei 2016 - 17:59

    Gon Ten Katen:

    Hoi Stan,

    Goed om te lezen,dat de reis en de eerste indrukken positief zijn.
    Leuk om je verslagen te lezen.
    Succes voor de start van dit mooie project!

    Vriendelijke groet,Gon.

    .

  • 31 Mei 2016 - 22:57

    Dink En Patries:

    Hoi Stan,

    Dat ziet er allemaal heel spannend uit, we kijken uit naar de volgende update!

    Saludos, Dink en Patries

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stan

Scholier, 19 jaar, 1e jaars student na aanstaande zomer. Woont in Utrecht. Momenteel in Paramaribo.

Actief sinds 29 Mei 2016
Verslag gelezen: 277
Totaal aantal bezoekers 4469

Voorgaande reizen:

28 Mei 2016 - 05 Juli 2016

Suriname2016

Landen bezocht: