Blauwe lucht..? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stan Grosfeld - WaarBenJij.nu Blauwe lucht..? - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stan Grosfeld - WaarBenJij.nu

Blauwe lucht..?

Door: Stan Grosfeld

Blijf op de hoogte en volg Stan

25 Juni 2016 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Blog nummer 5 is geschreven. Zie hieronder het verslag!

~ 24 / 06 / 2016 ~

Eindelijk, eindelijk wordt het weer langzaam beter! Waar het voorheen de hele dag grijs was en er korte, stevige buien waren, is nu steeds vaker de blauwe lucht & de zon te zien! Krijg ik nog een beetje een kleurtje, toch wel fijn. De temperatuur stijgt hierdoor natuurlijk ook, maar het zijn geen grote verschillen in temperatuur, 'slechts' elke dag rond de 32 graden ;)
Wat heb ik de afgelopen dagen meegemaakt? Zaterdag 18 juni gingen we (Kaatje, Laure, Marcia & ik) eerst even wat eten & drinken bij het restaurant Souposo, het werk van Marcia. Een erg goed restaurant en zeer gezellig! Daarna gingen we door naar de clubs 'Tequilla' en 'Ace', hadden we even onveilig gemaakt.
Een zeer leuke avond, zeker omdat je dan ook veel Nederlandse stagiaires tegen komt waar je even een praatje mee kan maken. Wat me opvalt tijdens zulke gesprekjes is dat echt 85% van hen in de Prinsessestraat woont. In deze straat zou ik eerst ook een huis krijgen, maar door de huidige economische situatie in het land (zéér slecht) stegen de huurprijzen opeens de pan uit. Hierdoor had mijn reisorganisator van Papayaprojects besloten dat ik bij Huize Unu Pikin een kamer zou krijgen. Toch een beetje jammer als je hoort dat zoveel (Nederlandse) leeftijdsgenoten dan in 'jouw' straat wonen. Maar ja, als ik daar zou wonen zou ik wel 5 dagen per week nóg vroeger moeten opstaan en elke dag hopen dat ik niet word aangereden op mijn fietsje.
Over het verkeer kan ik trouwens nog wel wat vertellen. Paramaribo is een platte, uitgebreide stad. Hoogbouw / flats komen er niet voor en het ziet er op sommige stukjes vrij welvarend uit, afgewisseld met wat houten, instabiele huizen. Het stratenpatroon is echter heel anders dan in Nederland. Waar je in Nederland vrijwel elke straat in kan slaan zonder dat je daardoor compleet van de route afwijkt, is het in Paramaribo simpelweg een chaos. Er zijn een paar grote hoofdwegen waar zowat al het Surinaamse verkeer op rijdt en voor de rest zijn er (vaak) doodlopende zijweggetjes die uitkomen op deze hoofdwegen. In die zijweggetjes zouden straatvoetbal-toernooien gehouden kunnen worden, zo rustig is het er. Op de hoofdwegen ben je echter je leven niet zeker, alles en iedereen haalt elkaar in en dan het liefst zo hard mogelijk met, als het even kan, nog lekker veel toeters er tussen door. Gelukkig heb ik al aardig wat ervaring opgedaan met fietsen in Utrecht, dus stress voor ongelukken hoef ik niet te hebben!
Wat heb ik verder nog gedaan? Op zondag (19 juni) heb ik met de Belgische dames een dolfijnen & sunset tour gedaan. Ik heb hier een paar prachtige foto's kunnen schieten, zie hiervoor de foto's onderaan het verslag. En ja, we hebben dolfijnen gezien, super gaaf! Ze waren alleen wel een beetje schuw, ze durfden niet echt dichtbij de boot te komen. Ik heb hierdoor ook geen foto's van de dolfijnen kunnen maken, maar volgens mij heeft sportfotograaf Kaatje ze er wel een paar keer op gekregen. Die foto's moet ik echter nog ontvangen, dus ik kan ze er nu helaas niet in zetten.
Het werken bij Unu Pikin bevalt nog steeds heel goed. Ik kan het echt heel goed vinden met de mensen van de meubelafdeling (Rowena en Sheldon) maar ook met de andere mensen van de werkplaats praat ik sowieso elke dag wel even (Kenzo, Rivesh, Gregory en Romario). Bovendien doe ik nooit elke dag precies hetzelfde werk, elke dag is er wel weer een ander klus of opdracht die gedaan moet worden.
Morgenochtend vroeg ga ik trouwens met de Belgische dames op pad naar Brownsberg (een natuurpark in het binnenland)! We gaan op pad met privé gids Steven die alles van dit gebied weet en een grote auto hiervoor beschikbaar heeft. We gaan overnachten bovenop de Brownsberg en zondag o.a. kajakken en zo'n klim parcours in de bomen doen (met van die kabelbanen & touwbruggen). Heel veel zin in! Kan ik ook mijn zwembroek ook nog eens goed gaan gebruiken, dat is er nu namelijk nog niet van gekomen..
Enige nadeeltje is dat ik geen vaccinatie voor het gele koorts virus heb (gemaakt op een basis van kippen-ei, waar ik erg allergisch voor ben...). Volgens Steven geen reden voor paniek, in september & oktober is het muggenfeest in Brownsberg. Toch ga ik mijn deetflesjes helemaal opmaken, beter het zekere voor het onzekere..
Tot over een paar dagen, dan volgt het verslag over Brownsberg!
Stan.

  • 25 Juni 2016 - 18:18

    Foekje Breimer:

    Hallo Stan,

    Eindelijk een reactie van mij. Je eerste mail heb ik gelezen,maar de volgende drie lukten niet.
    Pake is vanmiddag even geweest en toen lukte het wel. Er kwam een groot veld met reclame en dat heeft hij veranderd,en ik moest één keer klikken i.p.v. twee keer. Wat ben ik blij dat ik nu je belevingen zo snel kan mee beleven!! Je maakt héél veel mee! Die tocht naar Brownsberg lijkt mij erg spannend,wat zul je genieten. Héél erg bedankt voor je mails! Dit wordt zeker door iedereen erg gewaardeerd.
    Nog een mooie tijd in Suriname wens ik je toe!

    groeten van muoike Foekje.

  • 25 Juni 2016 - 21:29

    Twan Lenders:

    Ha Stan, mooi verslag weer. Ik ben gek op Surinaams eten, dus ik heb het restaurant Souposo maar eens opgezocht. Op Tripadvisor krijgt dit restaurant gemiddeld maar liefst 4,5 ster van de maximale 5 sterren op basis van 166 beoordelingen. Dat is dus echt heel erg hoog. Wordt dan ook genoemd als het tweede beste restaurant van Paramaribo. Op 1 staat Garden of Eden. Ben je daar ook al geweest? Ben ook benieuwd naar de stoelen en andere meubels die je hebt opgeknapt. Lukt het goed en heb je al twee rechterhanden gekregen van het harde werk? :) Heb je ook foto's van de opgeknapte stoelen? Veel plezier weer deze week in Suriname! Groet, Twan

  • 26 Juni 2016 - 16:54

    Beppe En Pake:

    Lieve Stan,

    Alweer een mooi verhaal. Fijn dat we het zo uit de verte mee kunnen beleven.
    Sterkte met de warmte. Er zal wel geen airco op de zaak zijn.

    Beppe en Pake

Reageer op dit reisverslag

Je kunt nu ook Smileys gebruiken. Via de toolbar, toetsenbord of door eerst : te typen en dan een woord bijvoorbeeld :smiley

Stan

Scholier, 19 jaar, 1e jaars student na aanstaande zomer. Woont in Utrecht. Momenteel in Paramaribo.

Actief sinds 29 Mei 2016
Verslag gelezen: 207
Totaal aantal bezoekers 4470

Voorgaande reizen:

28 Mei 2016 - 05 Juli 2016

Suriname2016

Landen bezocht: