De trip naar Brownsberg en omstreken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stan Grosfeld - WaarBenJij.nu De trip naar Brownsberg en omstreken - Reisverslag uit Paramaribo, Suriname van Stan Grosfeld - WaarBenJij.nu

De trip naar Brownsberg en omstreken

Door: Stan Grosfeld

Blijf op de hoogte en volg Stan

29 Juni 2016 | Suriname, Paramaribo

Lieve allemaal,

Blog nummer 6 staat geheel in het teken van de trip naar Brownsberg en omstreken. Alle lof en hulde gaat uit naar de geweldige gids Steven Oldenstam, ook wel Steve-O genoemd. Mocht je ooit eens naar Suriname komen en je wil een trip naar het binnenland maken, contacteer dan Steven. Waarom? Dat lees je in het verslag...

~ 28 / 06 / 2016 ~

Het is 25 juni, zaterdagochtend, en de wekker staat om 06.30 uur te tetteren. We (Kaatje, Laura & ik) gaan vandaag op pad voor onze trip richting Brownsberg! Even een snelle douche, ontbijten en de laatste spulletjes pakken voor de 2-daagse trip. Onze gids, Steve-O, staat zowaar precies om 7.30 uur op de stoep. Vrij bijzonder, want bijna elke Surinamer komt namelijk minstens een kwartier later aan dan de afgesproken tijd.. Afijn, om 7.30 uur zitten we in de grote Mazda 4x4, op weg naar het mooie zuiden van Suriname. De eerste 1,5 uur verloopt vrij vlot, we kunnen dan namelijk grotendeels op asfalt rijden. Het laatste uurtje à anderhalf uurtje moeten we echter afleggen op hobbelige zandwegen die vol staan met plassen water. Gelukkig is Steve-O een uitstekende coureur en we komen er zonder kleerscheuren vanaf.
De eerste bestemming van onze trip is de 'Jodensavanne'. Dit is een plek aan de Suriname rivier waar de ruïnes van de allereerste Joodse nederzetting van het continent Amerika te vinden zijn. Ja echt, de eerste Joodse nederzetting van Noord, Midden en Zuid Amerika is te vinden aan de Surinamerivier! Een zeer mooie & rustgevende locatie, maar eerlijk gezegd viel er niet bijzonder veel te zien. De nederzetting is namelijk al vrij oud en er heeft geen renovatie plaats gevonden, dus qua gebouwen / ruïnes is het er vrij kaal. De steiger aan de rivier wordt echter wel goed onderhouden, hier hebben we dan ook het grootste gedeelte genoten van de stilte en de zonnestralen.
Na ongeveer 45 minuten besloten we om weer verder te trekken, de volgende bestemming was 'Bergendal'. Dit "dorpje" (1 vaste inwoner) is speciaal gebouwd voor toeristen om te ontspannen en te relaxen. Bergendal ligt ook aan de Surinamerivier, op een prachtige locatie (zie foto's). In Bergendal gingen we eerst heerlijk lunchen om vervolgens lekker te zwemmen in de rivier. Daarna gingen we ons eerste activiteit ondernemen, tokkelen op kabelbaan tussen de boomtoppen! Van dit activiteit heb ik helaas geen foto's, maar Kaatje heeft gelukkig alles gefilmd met de GoPro camera (die je op je helm kan monteren). Hoogtepunt van dit parcour was de 180 meter lange kabelbaan die je op 35 meter (!) hoogte over de Surinamerivier vervoerde.
Na de kabelbaan gingen we nog even zwemmen om daarna door te rijden naar Brownsberg. Nu kwam de 4x4 echt goed van pas, dit was namelijk de meest hobbelige en modderige weg waar ik ooit van mijn leven op heb gereden. Maar zoals ik net ook al zei, Steve-O reed er zonder al te grote moeite overheen.
We kregen van Steve-O het aanbod om achter op de truck te zitten en te genieten van de natuur. Hier zeiden wij natuurlijk geen nee tegen en zo zaten we 40 minuten achter op de 4x4 terwijl Steve-O ons naar boven reed.
Eenmaal aangekomen bij de huisjes (op ongeveer 500 meter hoogte) hadden we een fenomenaal uitzicht (zie foto's). Na dat we de tassen hadden uitgepakt leidde Steve-O ons rond over het terrein. Terwijl we dit deden, passeerde een groep oranje brulapen zich door de boomtoppen. Erg gaaf om te zien en mee te maken, ik zal een foto uploaden waarop er 1 (vaag) te zien is. Vlak nadat de nodige foto's en video's gemaakt waren, kwam er nog een groep brulapen langs. Deze groep bestond uit de uiterst luidruchtige maar super gezellige 'Simia Hollandia' (als ik het goed vertaald heb --> Latijn voor 'Hollandse aap'). De groep geneeskundige stagiaires die een tijdje terug ook bij Zus&Zo zaten, hadden ook dit weekend Brownsberg op het programma staan! Samen met Kaatje & Laura hebben we een hoop nieuwe contacten gemaakt, erg leuk!
Rond 20.30 uur was het echter etenstijd en moesten onze wegen weer scheiden. Steve-O had heerlijke nasi met kip klaargemaakt en er bleef geen één rijstkorrel over.
Rond 22.00 uur besloten we om naar de top te gaan lopen waar onze slaapplek zich bevond. Met hangmatten en zeiltjes in onze armen liepen we ongeveer 20 minuten naar de 530 meter hoge top van de Brownsberg. Helaas begon het toen precies te regenen, dus we konden niet meteen onze hangmatten ophangen.. Gelukkig zijn de buien hier nooit van lange duur dus konden we na ongeveer 15 minuten onze bedjes gereed maken. Dit was tevens voor mij de eerste keer dat ik in een hangmat een hele nacht door zou brengen, nog specialer dus!
Toen alles eenmaal stond en hing konden we genieten van de prachtige sterrenhemel. Echt prachtig om daar vanuit je hangmat naar te kunnen kijken.
Na een wat frisse nacht volgde het mooiste moment van de trip. De zonsopgang rond 6.45 uur 's ochtends was magisch om te zien. Een prachtige geel/oranje lucht waar je gewoon vanuit je hangmat intens van kon genieten (zie foto's!).
Rond 9.30 uur begon de zon echter flink te schijnen en werd het tijd om de spullen weer op te gaan ruimen. Na een korte 'chill sessie' gingen we op weg naar de watervallen van Brownsberg. Omdat wij met een privé gids op pad waren, konden wij naar de grotere (en mooiere) watervallen gaan. Echt heel relaxed, zo hadden we geen last van de Hollandse brulapen die met hun 2 volgepakte busjes naar de zogenoemde toeristische watervallen moesten gaan.
Na een wandeling van ongeveer 20 minuten door de dichte jungle kwamen op dé plek. Een prachtige locatie, een echte kleine jungle rivier met kleine & grote watervallen en verschillende stukken diep water waar je heerlijk kon baden. Dit alles onder een prachtig bladerdak waardoor we niet levend verbrandden maar juist lekker konden relaxen in de schaduw. We zijn ongeveer 2,5 uur op de magische plek gebleven, toen begonnen de magen toch wel weer te rommelen. Maar voordat we weg gingen, ben ik samen met Steve-O met mijn blote handen nog langs de grootste waterval afgedaald (35 meter) om nog te genieten van dit prachtige beeld.
Toen we rond 15.00 uur weer terug kwamen bij de huisjes gingen we weer even relaxen & slapen. Heerlijk, de enige geluiden die je hoorde waren zingende vogels en de wind die door de bomen waaide...
Om ongeveer 18.00 uur moesten we helaas weer vertrekken, anders werd het te donker om veilig de berg af te komen (het is hier namelijk om 19.00 uur gewoon donker).
Rond 22.30 uur keerden we weer terug bij huize Unu Pikin, een prachtig avontuur zat erop.
Maar waarom is deze trip van Steve-O nou zo speciaal vergeleken met de echte toeristentrips?
Steve-O is een ZZP'er wiens doel niet bestaat uit het behalen van zoveel mogelijk winst. Quote van op de terugreis: "Zodra ik merk dat ik enthousiast word van mijn eigen trip en dat ik geniet van de prachtige natuur, maakt het mij niet uit met hoeveel mensen ik op stap ga en hoe groot mijn winst dan is." Een prachtige uitspraak vind ik zelf, je hebt hier namelijk (te) veel bureaus zitten die naar mijn idee precies het tegenovergestelde aan trips aanbieden..
Steve-O neemt je mee naar unieke plekken op zijn trips, denk aan de waterval maar ook aan de hangmatten of de Jodensavanne. Geen enkele andere organisator biedt deze combinatie aan. Ook is Steve-O uniek qua startbereidheid. Hij zei tegen mij dat hij vaak genoeg trips gemaakt heeft met maar één of twee persoon(en).
Steve-O is een ware natuurliefhebber, van brulapen tot blauw gekleurde vlinders of termietennesten, hij weet over alles iets te vertellen en doet dit dan ook altijd met veel plezier.
Kortom, mocht je ooit eens naar Suriname komen, twijfel dan niet en contacteer Steve-O (Steven Oldenstam) voor een trip naar het binnenland van Suriname!

Volgend weekend zit ik in Bigi Pan, ook een trip van Steve-O. Wat Bigi Pan precies is, kun je lezen in mijn volgende en waarschijnlijk laatste of één-na-laatste blog. Over een week (5 juli) zit ik namelijk alweer in het vliegtuig terug naar Nederland...

Tot maandag 4 juli (of later...) !

Stan.

• 29 Juni 2016 - 13:57

Gon:

Hoi Stan,
    Wat een mooi verslag weer van deze trip in Suriname,indrukwekkend!
    Stan,nog veel geniet-plezier deze laatste dagen van dit prachtige project.

Met vriendelijke groet,Gon.

• 29 Juni 2016 - 19:29

Twan Lenders:

Ha Stan, wat een geweldige foto's van de jungle. Niets zo mooi als te wandelen in de tropen, de geuren, de geluiden, de flora en fauna. Slapen in een hangmat is ook erg gaaf. Maak er een mooie laatste week van in Parbo en hopelijk wordt Bigi Pan ook weer zo'n gave trip van Steve-O. groetjes, Twan (ps: bedankt voor de stoelenfoto's en je verhaal erbij. Heel mooi!)